.

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً (الاسراء 82)

.

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً (الاسراء 82)

جذب کودکان و نوجوانان به امور معنوی

جمعه, ۵ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۲۴ ب.ظ

یکی از نکات بسیار مهم در جذب کودکان و نوجوانان به امور معنوی ، دغدغه داشتن مربی است.

هر چه مربی و مدرس دغدغه کار فرهنگی قرآنی داشته باشد بیشتر می تواند در این زمینه فعال و کودکان و نوجوانان، خود به خود به او و کارش جذب می‌شوند. منظور بنده از دغدغه، فرصت گذاشتن و دلسوزی کردن است.

 منظور بنده از دغدغه، علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به امور معنوی است. دغدغه داشتن یک اصل است که باید مربی داشته باشد و در ذهن متربی به مرور زمان آن را بکارد تا در آینده نزدیک، متربی مربی شود. مربی که برای رسیدن به پول و مزایا می خواهد نسل جوان را جذب کند هیچگاه نمی‌تواند دلسوز مجموعه و نسل جوان باشد.

مربی که برای رسیدن به پول و مزایا نسل جوان را جذب می کند هیچگاه نمی‌تواند دغدغه قرآن و جذب فعال داشته باشد. مربی باید بداند که کار برای نسل نوجوان و جوان برکت همه جانبه می آورد و یک قانون متافیزیکی و ماورا طبیعه هست نه یک قانون فیزیکی.

یکی از نکات مهمی که در ادامه باید عرض کنیم این است که مربی باید به فکر جذابیت های ظاهری و باطنی خود باشد. جذابیت های باطنی به مراتب از جذابیت های ظاهری مهم تر است. اما جذابیت های باطنی چیست؟ جذابیت های باطنی آن است که مربی قبل از آنکه بخواهد به تربیت نسل نوجوان بپردازد باید در اول خود به فکر تربیت خویشتن باشد. مربی هنگامی که در تربیت خود تلاش می کند خود به خود محبوبیت بدست می آورد و نوجوانان به سمت و سوی او کشیده میشوند و اورا دوست می دارند و در نتیجه مربی به راحتی میتواند روی متربی تاثیر بگذارد. تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ اگر می خواهید محبوبیت بدست آورید و در دل مردم جا باز کنید باید در قدم اول محبوب حق تبارک و تعالی شوید. مربی که به مسائل دینی ابتدایی خودش زیاد مقید نیست و در صدد است که آنها را به نسل جوان منتقل کند هیچگاه نمی تواند در این کار موفق شود. بسیار از مربی ها هستند که در احوال شان آمده که رمز محبوبیت شان را ورد سحری و نماز شب بیان کرده اند.

یکی از موارد بسیار مهم دیگر که متربی را جذب قرآن می کند و در کلاس های دیگر هم بسیار حائز اهمیت است آن است که چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد. این بیت معروف اشاره می کند که مربی در قدم اول باید مخاطب شناسی کند و سپس به تدریس بپردازد. اگر کودک است با زبان خودش با او سخن بگوید و اگر جوان است با زبان خودش و این زبان فقط شامل گفتار نمی باشد بلکه منظور در رفتار، کردار، بازی، هدیه، پذیرایی، اردو و... هم قابل بحث است. کار برای نسل کودک و نوجوان بسیار ظریف و لطیف است چرا آنها از نفس لطیفی برخوردارند. آن گاه که مربی مخاطب خودش را شناخت می تواند روی او تاثیر بگذارد و اورا به آنچه می خواهد جذب و رهنمود نماید که متاسفانه دشمن این مورد را خوب فهمیده و فرهنگ غالب خودش را رایج کرده است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی